Veelgestelde vragen2017-04-14T12:13:47+01:00
IMG: Question mark cube

Staat vraag niet tussen onderstaande Veelgestelde Vragen?

Of wordt uw vraag niet naar volle tevredenheid beantwoord?

Neemt u dan vrijblijvend contact op met ANFO!

Wat is de impact van Brexit op de dienstverlening van ANFO?2020-12-23T15:37:22+01:00

ANFO heeft op dit moment geen producten of diensten in het assortiment direct afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. En omgekeerd geldt dat ANFO op dit moment geen producten of diensten levert aan klanten zoals ziekenhuizen of apotheken in het Verenigd Koninkrijk. Gezien de huidige situatie mag dus worden gesteld dat de impact van de Brexit op de dienstverlening van ANFO nihil is.

Welke impact heeft de lock-down op onze dienstverlening?2020-12-15T10:29:18+01:00

ANFO is een leverancier van medische (zorg)hulpmiddelen. Het bedrijf blijft open gedurende de lock-down. Onze medewerkers mogen vanuit thuis werken, maar is het kantoor is groot genoeg om minimaal 1,5 meter afstand tussen collega’s onderling te kunnen garanderen. De standaard voorzorgsmaatregelen ter voorkoming van besmetting en verspreiding van het virus blijven actief. De lock-down heeft mogelijk wel gevolgen voor:

a) de dienstverlening als het gaat om de levertijden van medische (zorg)hulpmiddelen. De pakketvolumes zullen naar verwachting sterk stijgen omdat mensen online spullen kopen en thuis laten bezorgen. Dit zorgt voor vertraging. Dit was reeds goed merkbaar in de aanloop naar december (Black Friday, Sinterklaas), en deze trend zal naar verwachting doorzetten.

b) de dienstverlening als het gaat om de verzendkosten. Normaal gesproken brengt een medewerker van ANFO dagelijks de pakketten naar de diverse innamepunten van de expediteurs. Voordeel voor de klant: ANFO berekent geen aparte verzendkosten. Nadeel is nu dat deze innamepunten vaak winkel-in-winkel concepten betreffen, en deze winkels zijn mogelijk gesloten gedurende de lock-down. ANFO zal daarom in sommige gevallen gebruik moeten maken van afwijkende verzendopties, wat kan resulteren in aanvullende verzendkosten.

Welke producten vergoedt mijn zorgverzekeraar?2020-11-19T12:13:36+01:00

Zakelijke en particuliere klanten moeten zelf contact opnemen met de zorgverzekeraar waarmee men een contract heeft afgesloten met de vraag of een product wordt vergoed, en of er aanvullende voorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden alvorens een product in aanmerking komt voor vergoeding. Zo kan een zorgverzekeraar bijvoorbeeld vragen om een recept of attest van medische noodzaak welke is ondertekend door een behandelend arts. Zorghulpmiddelen uit het assortiment van ANFO zijn voorzien van Z-Index, G-Standaard, ISO en GPH-codes, en deze gegevens worden standaard op de declaratiefactuur vermeld.

Het is gebruikelijk dat leveranciers van zorghulpmiddelen contracten hebben afgesloten met zorgverzekeraars. Voorkom onverwachte kosten! Het is belangrijk om goed te informeren bij uw zorgverzekeraar of en zo ja bij welke instelling uw zorgkosten worden vergoed alvorens u ergens zorghulpmiddelen aanschaft! ANFO kan zorghulpmiddelen direct aan particulieren verkopen (webshop), of leveren via alle ziekenhuizen, apotheken en medische speciaalzaken in België en Nederland. ANFO kan particulieren hierbij ondersteunen.

Welke betaalmethodes accepteert ANFO?2017-04-14T11:19:08+01:00

De enige gangbare betaalmethode die ANFO momenteel accepteert is een directe IBAN overboeking middels SEPA (Single Euro Payment Area). Dit geldt voor zowel zakelijke als particuliere klanten ongeacht geografische locatie. Mogelijk zullen in de toekomst betaling via Paypal en iDeal worden toegevoegd aan de webshop als beschikbare betaalmethodes.

Ik ontdek een facturatiefout, wat nu?2017-04-14T11:21:14+01:00

Helaas kan er soms een facturatiefout worden gemaakt. Het is denkbaar dat een bedrag onjuist wordt overgenomen of dat een omschrijving onjuist wordt genoteerd op de factuur. Neemt u in dat geval even contact op met ANFO. De fout wordt dan hersteld en u krijgt een nieuw, gecorrigeerd exemplaar toegestuurd.

Hoe verstuurt ANFO haar facturen?2019-03-20T10:17:06+01:00

ANFO verstuurt facturen bij voorkeur per e-mail als .pdf-bestand. Een papieren versie is nog steeds beschikbaar op aanvraag. Per bestelling wordt één afzonderlijke factuur opgemaakt. Voor zakelijke klanten is het goed om te weten dat het BTW nummer, BTW tarief en BTW bedrag afzonderlijk op de factuur staan vermeld. Particulieren ontvangen na bestelling via de webshop een proforma factuur per e-mail. Later – als de bestelling wordt verstuurd – ontvangen zij een digitale en papieren declaratiefactuur.

Hoe zit het met de verschillende BTW percentages?2019-03-20T10:10:52+01:00

Voor standaard medische producten geldt het hoge 21% BTW tarief. Uitgezonderd zijn medische hulpmiddelen; hiervoor geldt het lage 9% BTW tarief. Europese klanten met een BTW nummer krijgen aangepaste facturen met een verlegd 0% BTW tarief. Klanten buiten de Europese Unie hoeven geen BTW te betalen, maar moeten wel rekening houden met eventuele invoerrechten. Bezoek de site van de Belastingdienst voor meer informatie.

Welke betalingscondities hanteert ANFO?2017-04-14T11:22:54+01:00

ANFO hanteert een standaard betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum voor zakelijke klanten. Voor particuliere klanten, wederverkopers en dubieuze debiteuren kunnen afwijkende betalingscondities en -termijnen van toepassing zijn. Informeer vrijblijvend naar de van toepassing zijnde bepalingen.

Heeft ANFO een toonzaal of iets dergelijks?2017-04-14T11:23:43+01:00

ANFO heeft geen toonzaal (showroom). In ons bedrijfspand zitten kantoren, werkplaats, garage, goederenopslag en een magazijn voor steriele producten. Wij willen het onze klanten graag zo makkelijk mogelijk maken, ANFO komt daarom graag vrijblijvend bij de klant op bezoek! Maak dus vandaag nog een afspraak. Deze optie geldt alleen voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen, apotheken en zorginstellingen in België en Nederland.

Heeft ANFO een faxnummer?2017-04-14T11:26:04+01:00

Nee, ANFO heeft geen faxnummer (meer). De afgelopen jaren zijn al onze klanten overgestapt op geautomatiseerde, elektronische inkoop via e-mail. Particulieren kunnen bestellingen plaatsen via de webshop. Tegenwoordig verloopt ook vrijwel alle correspondentie met klanten en fabrikanten alleen nog maar via e-mail. Bekijk alle contactmogelijkheden op onze contactpagina.

Werkt ANFO met servicecontracten?2016-12-28T16:17:03+01:00

ANFO werkt per definitie met servicecontracten in onderstaande situaties:

  1. Apparatuur in bruikleen bij een proefplaatsing
  2. Apparatuur in bruikleen gedurende een servicebeurt

Overige servicecontracten worden opgesteld afhankelijk van de situatie en de wensen van de klant en / of eindgebruiker. ANFO hanteert een flexibele opstelling richting haar afnemers als het gaat om servicecontracten.

Wie verzorgt de service en onderhoud aan apparatuur?2016-12-28T16:19:35+01:00

ANFO kan zelf diverse eenvoudige reparatie- en servicewerkzaamheden verrichten. Soms wordt een specialistische reparatie of kalibratie uitbesteed aan de fabrikant of een geselecteerd servicecentrum. ANFO streeft er naar om klanten in dit laatste geval gedurende het onderhoudsinterval te voorzien van een vervangend apparaat zodat de gebruiker gewoon kan doorwerken.

Kan ik een product op maat laten maken?2017-04-14T11:27:13+01:00

Ja, de mogelijkheid om maatwerk te bestellen bestaat voor een select aantal producten. Fabrikant Zeppelin heeft in het verleden diverse keren op bestelling instrumentarium op maat gemaakt. Fabrikant Leisegang biedt klantgerichte oplossingen, bijvoorbeeld voor de montage van colposcopen aan gynaecologische onderzoekstafels. Neem bij specifieke wensen contact op met ANFO.

Hoe belangrijk zijn de Algemene Leveringsvoorwaarden?2017-04-14T11:27:59+01:00

Mocht er ooit iets aan de hand zijn, dan geeft ANFO er de absolute voorkeur aan om middels een open dialoog tot een oplossing te komen! De Algemene Leveringsvoorwaarden dienen daarom vooral als richtlijn voor situaties waarbij er iets ernstigs is gebeurd en er geen open dialoog meer mogelijk is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het faillissement van een afnemer.

Waar kan ik terecht met tips, vragen en opmerkingen?2017-04-14T11:29:12+01:00

Als iets onduidelijk is, of als u vragen heeft die niet of niet naar volle tevredenheid door de Veelgestelde Vragen zijn beantwoord, kunt u vrijblijvend contact opnemen met ANFO. Ook tips en opmerkingen over onze website(s), onze producten of onze dienstverlening zijn van harte welkom.

Ondersteunt ANFO geautomatiseerde inkoopsystemen?2017-04-14T11:30:01+01:00

Ja, ANFO ondersteunt geautomatiseerde inkoopsystemen. De meeste zakelijke klanten van ANFO maken gebruik van inkoopsoftware zoals SAP en ERP. Met dergelijke software worden bestellingen met één druk op de knop als .pfd-bestand per e-mail verstuurd. Neem contact op met ANFO om de benodigde gegevens op te vragen.

Ben ik gebonden aan de minimum bestelhoeveelheid?2017-04-14T11:30:58+01:00

Ja, ANFO kan niet afwijken van de minimum bestelhoeveelheid. Dit heeft te maken met de onvermijdelijke afschrijving van aangebroken verpakkingen en de praktische kanten van verzending. De exacte minimum bestelhoeveelheid verschilt per product. Informeer vrijblijvend naar de exacte minimum bestelhoeveelheid per product.

Hoe kan ik producten bestellen?2019-03-20T10:08:00+01:00

Zakelijke klanten kunnen contact opnemen met ANFO voor de gegevens die nodig zijn voor elektronisch bestellen middels een automatisch inkoopsysteem. Particulieren kunnen zorghulpmiddelen eenvoudig bestellen via de webshop.

Levert ANFO aan klanten buiten de BENELUX?2017-04-14T11:34:46+01:00

Ja, ANFO levert producten aan klanten buiten de BENELUX. Onze dekking is wereldwijd mits er geen restricties van toepassing zijn. Twee restricties die van toepassing zouden kunnen zijn:

  1. De fabrikant heeft in het land van bestemming een distributeur
  2. Er gelden vanuit overheidswege exportrestricties

Buitenlandse klanten moeten sowieso rekening houden met aanvullende verzendkosten. Verder kunnen langere levertijden en aangepaste betalingsvoorwaarden van toepassing zijn. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op met ANFO.

Werkt ANFO samen met wederverkopers?2017-04-14T11:35:56+01:00

Ja, ANFO werkt samen met enkele wederverkopers. Zij kopen bij ANFO producten in voor Belgische en Nederlandse klanten. Bepaalde restricties en / of aanvullende voorwaarden zijn voor deze wederverkopers van toepassing. Geïnteresseerde bedrijven nemen best contact op met ANFO om te informeren naar de mogelijkheden en specifieke condities.

Verkoopt ANFO producten aan particulieren?2017-04-14T11:42:52+01:00

Ja, ANFO verkoopt ook aan particulieren. Zorghulpmiddelen in de webshop mogen worden verkocht aan particulieren. Dit geldt niet per definitie voor de overige producten in ons assortiment. Bepaalde restricties en / of aangepaste betalingsvoorwaarden van toepassing zijn. Er kan niet worden afgeweken van minimum bestelhoeveelheden. Tenslotte moeten particulieren bij hun zorgverzekeraar informeren of het product vergoed wordt. ANFO kan hierover slechts beperkt advies geven.

Hoe kan ik een productdemonstratie aanvragen?2017-04-14T11:52:41+01:00

Stuur ANFO een bericht en wij nemen contact met u op om een afspraak te maken. Wij komen graag bij u langs op locatie! Een productdemonstratie is geheel vrijblijvend. Deze optie geldt alleen voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen, apotheken en zorginstellingen in België en Nederland.

Hoe kan ik een proefplaatsing aanvragen?2017-04-14T11:53:31+01:00

Neem bij interesse voor een proefplaatsing contact op met ANFO. Een proefplaatsing is altijd gekoppeld aan een vrijblijvende offerte.  Proefplaatsing is onder voorbehoud van beschikbaarheid van het gewenste apparaat en / of uitvoering. Aanvullende restricties kunnen van toepassing zijn. Deze optie geldt alleen voor zakelijke klanten zoals ziekenhuizen, apotheken en zorginstellingen in België en Nederland.

Hoe kan ik een sample of proefverpakking aanvragen?2017-04-14T11:54:22+01:00

Vult u het contactformulier in, dan neemt ANFO zo snel mogelijk contact met u op. Het aanvragen van een sample of proefverpakking is vrijblijvend. Mogelijk zijn er beperkingen van toepassing; niet alle producten zijn per direct als sample of in probeeruitvoering beschikbaar. Bovendien zit er een limiet aan het aantal samples dat ANFO per klant beschikbaar kan stellen.

Hoe kan ik een offerte of prijsopgave aanvragen?2017-04-14T11:55:07+01:00

U kunt snel en eenvoudig een vrijblijvende offerte of prijsopgave aanvragen met het contactformulier. ANFO zal na ontvangst zo snel mogelijk contact met u opnemen voor aanvullende details zodat u uiteindelijk een op maat gemaakte offerte krijgt.

Defect / incompleet product ontvangen, wat nu?2019-03-20T10:47:53+01:00

ANFO doet haar uiterste best om haar producten op een degelijke manier te verpakken en te verzenden.

Beschadigd pakket: Als een pakket aan de buitenzijde is beschadigd, vraagt u aan de chauffeur om een aantekening te maken. Maak eventueel foto’s van de beschadiging. Op deze manier heeft u bewijsmateriaal. U kunt er voor kiezen om het pakket niet in ontvangst te nemen. De expediteur moet het pakket dan retour nemen. Meld de situatie bij ANFO; uw bestelling wordt opnieuw verzonden. De hieruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de expediteur.

Beschadigde producten: Een beschadigd pakket betekent niet automatisch dat de producten óók beschadigd zijn. Als u het pakket opent, accepteert u de zending. Het is daarom belangrijk dat u de producten onmiddellijk controleert op beschadiging, liefst in het bijzijn van de chauffeur. In geval van schade laat u ook hier een aantekening van maken (inclusief foto’s). Meld de situatie bij ANFO; de defecte producten worden vervangen. De hieruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de expediteur.

Incompleet product: Indien een bestelling niet compleet wordt aangeleverd, zal het ontbrekende deel zo spoedig mogelijk kosteloos worden nageleverd. Backorders staan vermeld op de pakbrief. Indien dit niet het geval is, of als een product incompleet is, moet u dit binnen 14 dagen na constatering melden bij ANFO; ontbrekende onderdelen worden nageleverd. De hieruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van ANFO.

Kan ik producten retour sturen of omruilen?2019-03-20T10:55:15+01:00

Ja, terugsturen of omruilen is mogelijk. Neemt u voor retourzending altijd eerst contact op met ANFO.

  • Gebruikt medisch instrumentarium moet gereinigd en / of gesteriliseerd zijn alvorens retour te sturen.
  • Disposable en single-use producten worden alleen in ongeopende en onaangebroken staat retour geaccepteerd.

Eventuele prijsverschillen tussen geruilde producten of de aanschafprijzen van teruggestuurde producten worden achteraf verrekend of gecrediteerd. ANFO kan de transportkosten van retourzending alleen vergoeden indien er sprake is van een retourzending onder garantie.

Het verkeerde product is besteld, wat nu?2017-04-14T11:58:23+01:00

Mocht u onverhoopt het verkeerde product besteld hebben, neemt u dan direct contact op met ANFO. Laat de verpakking gesloten! Mits tijdig gemeld (binnen 14 dagen) is omruilen prima mogelijk. De verzendkosten van de retourzending zult u echter zelf moeten betalen. Voorkomen is beter dan genezen; neemt u bij twijfel over welk product u moet bestellen eerst contact op met ANFO of de eindgebruiker.

Het product bevalt niet, wat nu?2017-04-14T11:59:24+01:00

ANFO betreurt het ten zeerste als een product niet bevalt. Als een product eenmaal is gebruikt of is aangebroken, is retour zending meestal niet meer mogelijk. Voorkom teleurstelling en laat u zich goed voorlichten alvorens u tot aanschaf van een product overgaat; waar is het product precies voor nodig, wat zijn uw verwachtingen en welke uitvoering heeft u nodig? Wellicht kunt u eerst een proefexemplaar aanvragen!

Sommige producten (m.n. vacuüm therapie systemen) hebben enige gewenningstijd nodig.
Zit er een gebruiksaanwijzing bij mijn product?2017-04-14T12:06:11+01:00

Een beknopte Nederlandstalige gebruiksaanwijzing zit standaard ingesloten bij zorghulpmiddelen voor particulieren en medische apparatuur en instrumenten voor specialisten. Mits niet standaard vermeld in de gebruiksaanwijzing zijn de instructies voor reiniging en sterilisatie van herbruikbaar (chirurgisch) materiaal op aanvraag beschikbaar. Wilt u documentatie aanvragen, neemt u dan contact op met ANFO.

Zit er latex in mijn product?2016-12-28T18:34:11+01:00

ANFO verkoopt geen producten waar latex in zit verwerkt (latex allergie).

Er is een probleem met de verzending, wat nu?2019-03-20T10:59:55+01:00

Als u vermoedt dat er een probleem is met de verzending moet u direct contact opnemen met ANFO. Bij vertraging kan ANFO de actuele afleverstatus controleren; al onze pakketzendingen zijn van deur tot deur traceerbaar. Als het pakket bij ontvangst aan de buitenzijde ernstige beschadiging vertoond, moet u de chauffeur vragen om een aantekening te maken (= bewijs van beschadiging, nodig voor schadeclaim). U kunt er voor kiezen om het pakket niet accepteren. Zie ook de Veelgestelde Vraag “Defect / incompleet product ontvangen, wat nu?“.

Wat zijn de levertijden?2017-04-14T12:08:28+01:00

Voorraadproducten worden binnen Nederland bij standaard verzending binnen 1 – 2 werkdagen bezorgd. Verzending binnen Europa kan iets langer duren, maar zelden langer dan 7 werkdagen. Een internationale verzending kan tot 1 maand onderweg zijn. Feitelijke levertijden hangen onder andere af van de voorraadstatus, de gewenste verzendmethode en de geografische afleverlocatie. Informeer vrijblijvend naar de actuele levertijden.

Welke verzendmethode wordt gehanteerd?2017-04-14T12:11:56+01:00

ANFO gebruikt als standaard verzendmethode PostNL voor nationale en UPS voor internationale pakketzendingen (andere expediteur op verzoek mogelijk). Kleine producten worden verzonden per post. Complexe apparatuur wordt meestal door een medewerker van ANFO zelf op locatie afgeleverd.

Producten worden verpakt in nieuwe of gerecyclede kartonnen dozen met opvulmateriaal. Aan de buitenzijde van de doos wordt een pakbrief bevestigd. Kleine producten worden verpakt in een luchtkussenenvelop met ingesloten pakbrief. Particuliere bestellingen worden discreet verpakt met blanco tape en ingesloten pakbrief.

Wat zijn de verzendkosten?2017-04-14T12:12:57+01:00

Standaard verzending binnen de BENELUX is franco aan huis. Er worden geen aparte verzendkosten in rekening gebracht, tenzij er gebruik wordt gemaakt van een hoger serviceniveau (koeriersdienst, spoedzending, enz.). Voor zeer kostbare goederen kan een assurantietoeslag in rekening worden gebracht.

Verzendkosten naar landen buiten de BENELUX worden wel in rekening gebracht. De hoogte van de verzendkosten hangt af van de geografische afleverlocatie en de gewenste expediteur en levertijd (serviceniveau). U mag altijd vrijblijvend informeren naar eventuele verzendkosten.

Go to Top